Pikavippien markkinointia rajoitettiin

Tänä kesänä kuului kummia Googlelta, tai oikeastaan keväällä jo: Google alkoi leikkiä lainsäätäjää ja päätti alkaa kontrolloida pikavippimainontaa, ihan vain yhteisen hyvän vuoksi!

Tän kuun puolivälistä saakka Google estää markkinoinnissaan kaikki lainasivustot, joissa markkinoidaan korkeilla koroilla myytäviä pikalainoja, oliko se, että yli 60% korolla myytäviä lainoja. Tämä ei siis koske autolainoja, kulutusluottoja tms muita isompia lainoja, vaan ainoastaan pieniä pikalainoja. Tämä oli varmasti viimeinen niitti pikavippien arkkuun, mikä ei ole ollenkaan huono asia.

Pikalaina-tulee-tilille-heti-kun-lainapaatos-on-myonnetty-uusilaina

Pointtina Googlen touhuissa on se, että siellä katsotaan pikavippien ajavan velkavankeuteen juuri sellaisia kansalaisia, joilla muutenkin on vaikeuksia hoitaa raha-asioitaan. Tämä on varmasti totta. Juuri pienituloiset on houkutuksissa paikata arkensa pientä budjettia pienillä vipeillä ja lainoilla. Juuri heidän nähtävillä on myös nämä mainokset Googlessa. Tähän Google halusi puuttua. Mutta se mikä tässä on uutta ja yllättävää, on se, että Google todella käytti ensimmäistä kertaa valtaansa, joka on todella merkittävä, varmasti paljon merkittävämpi valta kuin esim Suomen valtion lukuisilla yrityksillä suitsia pikavippejä.

Mainontarajoituksiin tuli myös määräyksiä, kuten se, että kaikissa markkinoitavissa lainoissa pitää olla ilmoitettuna selkeästi heti etusivulla lainan todellinen vuosikorko. Tämä todellinen vuosikorko ilmineeraa selkeät niin lainan korot kuin kaikki todelliset lainasta koituvat kulut. Todellisen vuosikoron perusteella on helppoa ja nopeaa tehdä vertailuja. Esimerkiksi täällä Paraspikavippi sivustolla on todella selkeästi kaikkien pienten lainojen kulut. Isompia lainoja ja kulutusluottoja taas on helppo ja nopea vertailla Vertaalaina.fi sivustolla, joka on hyvä ja toimiva sivusto.

Tämä Googlen veto on mun mielestä mennyt yllättävän vähällä huomiolla valtamediassa. Toki lainasivustoilla siitä on puhuttu ja jonkin verran myös somessa sekä netin keskustelupalstoilla, mutta yllättävän vähän se on kyllä puhuttanut. Mutta jääkäämme kuitenkin odottamaan mitä muuta nuo pikalainayhtiöt keksivät markkinointiinsa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

96 − = 86